1.2.2021
Auringontarkkaa työtä!
- Gummi ja Gylmä Oy
- Toimitusjohtaja Markku Alkio
- www.gummijagylma.fi
Men in black.
Mitä palveluita yrityksesi tarjoaa?
Markku Alkio: Asennamme autovarusteita, radioita, lisävaloja ja lohkolämmittimiä, tehdään ilmastointihuoltoja. Pääosassa ovat kuitenkin jarrut, öljynvaihdot ja muu perus huoltaminen. Oikeastaan kaikki muu paitsi peltikorjaukset, maalaukset ja tuulilasit. Paikataan esimerkiksi helmoja – pieniä paikkoja ja pakoputkia hitsataan, mutta ei tehdä suurempia koritöitä.
Paljonko sinulla on täällä henkilökuntaa?
Tällä hetkellä on kolme vakituista asentajaa, yksi työharjoittelija ammattikoulun kolmannelta ja minä.
Onko teillä sesonkiaikoina tarvetta lisäkäsille?
Nyt mentiin syksy sillä tavalla, että kaksi kaveria oli sesonkiapuna ja varmaan keväälläkin otetaan pari. Apukäsiä tarvitaan, kun asiakkaiden renkaita ei heitetä koneeseen, vaan ne pestään käsin. Varsinkin kesärenkaissa on paljon sellaisia alumiinivanteita, joissa on kromilippaa. Meillä menee liikkeen kokoon nähden yllättävän paljon 18-, 19- ja 20-tuumaista pyörää. Eli isoja mersuja, bemareita ja sellaisia. Ne ovat juuri sellaisia, jotka eivät vie renkaitaan konepesupaikkaan. Meillä oli myös projekti, jossa Porscheen asennettiin taakse renkaat, joiden vanteen leveys oli 14 tuumaa. Siihen tuli 325 mm leveä rengas päälle, eli ei ollut ihan rutiinityötä.
Juhalla on usean vuoden kokemus autokorjaamoalalta.
Meillä käy asiakas mm. Laitilasta, joka sanoo, ettei hänen renkaisiinsa koske kukaan muu kuin minä. Lohjalta tulee myös asiakas, olen lähettänyt jopa Rovaniemelle renkaat. Ne ovat juuri sellaisia auringontarkkoja kavereita. Esimerkiksi Laitilan kaveri tuo tänne renkaan paikattavaksi. Ottaa renkaan mukaan ja odottaa tässä sen aikaa, että minä korjaan sen. Vaikka olen opettanut pojat tekemään kaikki oikein, hän haluaa varmistaa, että juuri minä korjaan sen. Kun homma tehdään oikein annamme paikkaukselle ikuisen takuun.
Ensi viikolla tulee taas auto vahattavaksi, sekin on tarkkaa työtä. Ensin pestään auto huolella, poistetaan kaikki epäpuhtaudet ja varmistetaan, että siinä on tosiaan vaan puhdas pohja. Sen jälkeen vedetään pohjustevaha, sitten pintavaha joka antaa lopullisen kiillon. Tämä vahaus kestää normaalissa hellävaraisessa pesussa jopa koko vuoden.
Markku pesee ja puunaa 6/5 lopputuloksella.
Jos autoon tulee keraaminen pinnoite, se kestää jopa 3-5 vuotta ja on helppo pitää puhtaana. Niille ei ole paljon kysyntää, mutta riittävästi. Pinnoitteen ostaa sellaiset, joille on tärkeää, että auto on ihan viimeisen päälle. Meillä on käytössä saksalainen Nanolex HD-pinnoite, joka on ihan markkinajohtaja ja toki kalliskin. Sitä eivät saa ostaa kuin ammattilaiset. Pinnoitteeseen tulee kolme kerrosta. Pinnoitteen tekemiseen saa varata viikon, kun se on puhdasta käsityötä. Jos autossa on naarmuja, se pitää puleerata ennen pinnoittamista, koska tämä aine ei peitä naarmuja.
Nämä vahaukset ja pinnoitukset eivät kuitenkaan ole ykkösjuttu meillä, mutta teemme niitä asiakkaan toiveesta. Minulle on kaikkein tärkeintä, että asiakas on tyytyväinen.
Antavatko asiakkaat palautetta?
Kyllä kiitosta tulee, mutta paljon on asiakkaita, jotka eivät sano suoraan mitään, mutta usein kuulee uudelta asiakkaalta, että meidän vanha asiakas on suositellut. Eli sitä kautta se kiitos tulee. Negatiivista palautetta on tullut todella vähän, vaikka miettii paljonko on tyytyväisiä asiakkaita.
Mistä päin teidän asiakaskunta pääasiassa tulee?
Tarkimmat asiakkaat tulevat kauempaakin, mutta kyllä lähiseudulta tulee valtaosa.
Mikä innosti sinut yrittäjyyteen?
Olen aina ollut yrittäjähenkinen ja minulla on ollut oma yritys vuodesta 1999. On ollut invataksi Turussa, sitten on ollut toiminimi, joka on tehnyt valokuvauksia – häitä ja hautajaisia sekä asuntokuvauksia välivuosina. Nyt tulee 15 vuotta täyteen rengashommia.
Mikä sai sinut perustamaan yrityksen juuri Kaarinaan?
Olin 1999 asti ollut invataksiyrittäjänä ja myin siitä osuuden pois 2006, kun menin Vianorille. Sieltä siirryin Euromasteriin 2009 pisteen päälliköksi Raisioon.
Minulla oli ollut siinä ohella koko ajan toiminimi, jonka kautta tein kuvauksia, joten yrittäminen on ollut osa minua jo pitkään.
Tämän meidän rakennuksen päädyssä oli AA-Rengas vielä silloin 2006, kun menin Vianoriin töihin. AA-renkaan yrittäjä yritti kovin houkutella minut ostamaan yrityksen Vianorille menon sijaan. Sitten kun vaihdoin Euromasteriin, samainen yrittäjä yritti taas houkutella ostamaan. Vieläkään en tarttunut tilaisuuteen.
Olin Orikedolla KA-Renkaalla syyssesongin 2015 ja kevätsesongin 2016 olin silloisessa KM Renkaassa, joka nyt on Rengas Turku. Kovasti yrittivät minua sinne houkutella jäämään vakituiseksi, kun tunsin myyntijärjestelmät, tiesin renkaat, mistä tilaan ja mihin hintaan myydään.
Päädyin kuitenkin sitten keskustelemaan AA-renkaan omistajan kanssa, joka silloin lähenteli jo eläkeikää ja tulos oli, että ostin häneltä rengaskoneet ja varaston pois. En ostanut firmaa vaan perustin oman yrityksen. Otettiin lainaa ja keksittiin vaimon kanssa nimi Gummi ja Gylmä – silloin oli selkeää, että otetaan rengastyöt ja ilmastointihuollot palveluiksi. Etuna oli vuosien varrella kertynyt laaja asiakaskunta.
Onko tässä kuluneen viiden vuoden aikana ollut joku erityinen tapahtuma, jonka haluaisit nostaa esille?
Niitä on niin paljon… Tietysti tämä korona-aika on ollut sellainen.
Tässä tilassa oli aiemmin Suvannon Autohuolto, joka lopetti. Maaliskuussa 2020 kun kaikki meni kiinni, niin olin jo laittanut nimen alle, että otan tämän koko tilan itselleni. Aloitin toiminnan hallin nurkasta 130 neliöllä, sen jälkeen vuokrasin pesuhallin – yhteensä 300 neliötä. Ja nyt minulla on sitten toistatuhatta neliötä.
Kun sitten korona sulki ravintolat, ja edustajat, jotka ajoivat ennen paljon, menivät Teams-palavereihin ja istuivat kotona, minulle jäi renkaat hyllyyn. Keväällä ajateltiin, että kyllä tämä tästä syksyyn mennessä selkiytyy. Tilasin talvirenkaita ja eihän se korona mihinkään lähtenyt ja sitten jäi talvirenkaitakin hyllyyn. Rengaskauppa on tyrehtynyt isolla prosentilla. Oli asiakkaita, joilla oli perheessä kaksi autoa. Toinen jäi joko työttömäksi tai kotitöihin, jolloin myytiin toinen auto pois ja haettiin renkaat pois säilöstä.
Oli luojan lykky, että otin tuon korjaamotoiminnan. Kaksi lomautettua asentajaa tuli meille töihin, yksi nykyisistä työntekijöistäni tuli viime kevään rengassesonkiin, kun hänet oli lomautettu autokorjaamosta, ja sain pidettyä hänet meillä sesongin jälkeenkin.
Haitko koronatukia?
Hain ELY:n tukea kasvua varten, mutta en saanut centtiäkään. Perusteluna oli, että firma ei ole omavarainen. Sanoin, että en kai minä mitään tukia hakis, jos omavarainen olisin… Hain kasvuun ja alanvaihdosta sen takia, ettei rengasala tuottanut. Kehitin uutta ja pistin autokorjaamon pystyyn ja palkkasin koronan takia vaille töitä jääneitä työntekijöitä. Yksi heistä oli ravintolasta lomautettu ja olen nyt tehnyt hänen kanssa sopimuksen, että jos ravintolat taas lähtevät vetämään, niin hän on meillä alkuviikon ja tekee sitten ravintola-alan töitä loppuviikon. Ja mikäli hän ei palaa ravintolaan niin saa jatkaa meillä kokoaikaisena.
Töitä meillä on ollut ihan kohtuullisesti. Välillä saisi olla enemmänkin, mutta toisaalta on hyvää asiakaspalvelua, kun asiakas astuu ovesta sisään ja sanoo auton hajonneen, niin voidaan sanoa, että aja halliin sisälle.
Markkinoitteko/mainostatteko paljon palveluitanne?
Facebookissa ja Instassa on jotain. Parhaillaan on myös huoltojuttuja mainosnäyttötauluissa, mutta ei ne oikein toimi. Pitäisi kai TV:ssä mainostaa, mutta se on arvokasta. Se ei pelkästään riitä, että jakaa julkaisuja omilla face-sivuilla. FB-mainonta on edullista, mutta mainoksen sisältö on aika tarkkaan rajattu. Jos esimerkiksi teen videon ja kuva siirtyy mainoslappuun, niin videota ei hyväksytä FB-mainokseksi.
Työntekijöistä:
Olen yrittänyt jättää autojen huoltamisen ja korjaamisen asentajille. Teen rengashommia, kun sen osaan satavarmasti.
Valtteri ja Aapo hoitavat isommatkin hommat huolella.
Olen opettanut kaikki työntekijät kaikkiin tehtäviin, eli jos minä en ole myymälässä niin pojat pystyy ottamaan työt vastaan. Jos puhelin soi tai jos asiakas astuu ovesta sisään, niin jokainen kysyy, että mikä murhe, miten voidaan auttaa? Tarvittaessa varataan aika. Kaikki palvelevat asiakasta hyvin.
Minä hoidan rahaliikenteen, maksan laskut ja palkat, hoidan kirjanpitäjälle asiat ja välillä juoksen hallin puolella. Kyllä tämä hektistä on. Välillä ovesta ensimmäisenä aamulla tulen minä ja lähden viimeisenä. En ole viiteen vuoteen pitänyt lomaa. Alkuaikoina, kun olin vielä yksin, laitoin joskus torstaina oveen lapun ”Lomalla to-pe”.
Meidän työharjoittelija Patrik astui ovesta sisään ja tuli nykimään hihasta, että otatko harjoittelijoita. Sanoin, että kun olet jo tänne saakka tullut, niin otan. Hän oli viime vuoden loppupuolen harjoittelussa täällä. Opettaja tuli käymään Patrikin näytön arvioinnissa ja otti puheeksi, että kun koulut menevät vuoden vaihteessa etäopetukseen, saako Patrik tulla tänne vielä kevätkaudeksi. Opettaja sanoi, ettei oppilas saa mistään niin hyvää rengasalan kokemusta kuin minun työtäni seuraamalla. Me tehtiin Patrikille sopimus toukokuun loppuun saakka. Hän oppii täällä paljon enemmän kuin kotona etäopetuksessa.
Rengassesongissa usein näkee, onko kaverista alalle. Se on hektistä ja fyysistä. Jos siinä painekattilassa kestää niin sitten on valmis alalle. Tärkeää on, että jos tulee hiljaisempi hetki, niin osaa itse miettiä, mitä silloin voisi tehdä. Sellainen on hyvä työntekijä. Rekrytointipäätökset teen minä, mutta keskustelen asiasta aina myös vakituisen henkilökunnan kanssa. Pääasia on että meillä on hauskaa työtä tehdessä, silloin jaksaa paremmin.
Viime keväänä rengassesongissa oli graafisen alan osaaja ja uusittiin silloin myös yrityksen logo.
Viikko 8 lähden talvilomalle ja voin olla luottavaisin mielin, että pojat pärjää. No otan minä läppärin mukaan…
Onko jotain viestiä, mitä haluaisit lähettää Kaarinan kaupungin /Kaarinan Kehityksen suuntaan?
Kaupunkihan saisi teettää kaupungin autojen rengastuksia ja korjauksia paikallisilla yrittäjillä. Ne on kuitenkin pieniä hankintoja, joita ei tarvitse kilpailuttaa. Meillä käy yksi kaupungin auto ja kaupungilla on varmasti enemmän autoja.
Teillä on ollut menestystä asiakastyytyväisyyskilpailuissa
Kyllä, voitettiin keväällä sertifikaatti asiakaspalvelusta. 250 satunnaisesti poimittua henkilöä Kaarinasta sai arvostella yrityksiä toimialakohtaisesti. Olen iloinen, kun Gummi ja Gylmä oli saanut pelkästään 4-5 tähden arvosteluja!
Hienoa myös, kun sijoituttiin taas syksyn Kaarinan Paras asiakaspalveluyritys -kilpailussakin kärkikolmikkoon. Kilpailu järjestettiin Kaarinassa, Paraisilla ja Kemiönsaaressa ja olimme ainoa autokorjaamo/rengasliike palkintopallilla!
Mikä on paras keskihintainen rengas?
Talvirenkaana Hankookki.
Kesärenkaana ehkä Kumho.
Premium renkaina
Kesärenkaana ja nastarenkaana Michelin.
Kitkarenkaasta Continental.
Halparenkaista
Nordexx kiinalainen rengas, sitä menee paljon.
Hintaan vaikuttaa kumiseos, kulutuskestävyys, ajo-ominaisuudet, melu ja vesikeliominaisuudet.
Michelin on moninkertainen testivoittaja.
Myyn asiakkaalle sitä mitä hän tarvitsee. Kun minua ei omista mikään rengasvalmistaja, ostan sitä rengasta, mikä on mielestäni paras vaihtoehto. Se taas tuo tyytyväisiä asiakkaita. Kartoitan asiakkaan tarpeet ja annan vaihtoehdot, asiakas tekee aina päätöksen, mitkä renkaat valitsee.
Ajatuksen tasolla on ollut mielessä, että jos ottaisi tuon minun vanhan tilani käyttöön ja laittaisi siihen tuulilasikorjaamon. Se vaatii taas sitten niitä hyviä tekijöitä.