Skip to main content
AjankohtaistaKuukauden yritysTiedotteet

GraphoGame Piikkiöstä sai arvostetun UNESCOn Lukutaitopalkinnon

Tiedote 8.9.2023

Arvostettu UNESCO:n lukutaitopalkinto ensimmäistä kertaa Suomeen

GraphoGame sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen työstään lukutaidon edistämisessä

 

GraphoGame, suomalainen lukutaitoa kehittävä oppimispeli, on saanut arvostetun UNESCO:n King Sejong Lukutaitopalkinnon 2023.

GraphoGame palkittiin merkittävästä työstä lukutaidon kehittämisessä maailmalla. Erityisesti kiitosta sai lukutaidon oppimisen mahdollistaminen oppijoiden äidinkielellä sekä innovatiivinen tapaa hyödyntää pelillisyyttä lukutaidon opetuksessa.

Poika pelaa GraphoGamea.

Tällä hetkellä maailmassa on 1,2 miljardia lukutaidotonta ihmistä. Lukutaito edistää tasa-arvoa ja ehkäisee köyhyyttä ja on tärkeä lähtökohta yhdenvertaiselle maailmalle. Lukutaidon kautta yksilöillä on parempi mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja valintoihinsa. Huono lukutaito ei ole ainoastaan yksilöiden ongelma, vaan se näkyy maissa monimuotoisina sosioekonomisina ongelmina. Lukutaidon kehittämisellä voidaan vaikuttaa kansallisella tasolla tasa-arvon, rauhan ja demokratian toteutumiseen ja tätä kautta yksilöiden hyvinvointiin. GraphoGame omistautuu tämän merkittävän maailmanlaajuisen haasteen ratkaisemiseen.

”Olemme äärettömän kiitollisia UNESCO:n King Sejong Lukutaitopalkinnosta. Tämä tunnustus vahvistaa työmme merkitystä ja sitä, kuinka tärkeää on kehittää ratkaisuja, jotka auttavat myös niitä ihmisiä, jotka muuten jäävät opetuksen ulkopuolelle. Olemme nähneet lukemattomia kertoja, kuinka suuri merkitys lukutaidolla on ihmisten elämään.”, kertoo Mervi Palander, GraphoGamen perustaja ja toimitusjohtaja.

GraphoGamen perustaja ja toimitusjohtaja Mervi Palander

Yhtiön kehittäjiin ja avainhenkilöihin kuuluu myös operatiivinen johtaja Jesper Ryynänen.

GraphoGame on alun perin suomalainen tutkimusinnovaatio. Se on kehitetty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -instituutin kanssa. Jyväskylän aloittama maailmanlaajuinen GraphoLearn -tutkimusyhteistyö on mahdollistanut GraphoGamen laajenemisen kymmenille eri kielille. GraphoGamen avulla voi oppia tehokkaasti myös vieraan kielen teknistä lukutaitoa ja ääntämistä. Peliä käytetään monissa maissa usealla eri kielellä. Esimerkiksi Suomessa GraphoGame UK English peliä on ladattu yli 100 tuhatta kertaa.

GraphoGamen taustalla on yliopistossa lasten kielen kehitys -pitkittäistutkimuksessa tehdyt havainnot ja tutkimustulokset ja Jokainen julkaistu kieliversio käy läpi tutkimusvaiheen, jossa varmistetaan pelin toimivuus ja vaikuttavuus. Kieliversioiden kehitys tehdään aina yhdessä paikallisen yliopiston kanssa. Yhteistyö arvostettujen tutkimuslaitosten, kuten esimerkiksi Cambridgen yliopiston, Yalen, A Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Stavangerin yliopiston ja AIX Marseillen, kanssa on vahvistanut GraphoGamen asemaa kyseisissä maissa.

Tavoitteena kymmeniä miljoonia käyttäjiä

GraphoGame peliä on ladattu yli 5 miljoonaa kertaa ja lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Pelillä on satoja tuhansia aktiivisia käyttäjiä kuukausittain. GraphoGame on myös vakiinnuttanut asemansa markkinajohtajana useissa maissa. Yhteistyö valtioiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa on mahdollistanut sen, että lapset voivat ladata pelin ilmaiseksi. Tällä tavoin varmistetaan, että myös ne lapset, joilla ei ole peliin varaa voivat saada sen käyttöönsä. Peliä voi pelata myös ilman verkkoyhteyttä.

“Lähivuosien tavoitteena on mahdollistaa lukutaito kymmenille miljoonille lapsille. UNESCON palkinto tuo meille paljon näkyvyyttä valtioiden, kansalaisjärjestöjen ja yritysten suuntaan vauhdittaen tavoitteemme saavuttamista”, tiivistää Mervi Palander.

Lisätietoja GraphoGamen verkkosivuilta tai ottamalla yhteyttä:
Berit Virtanen-Thewlis, PR & Viestintä, Grapho Group Ltd, +358 40 511 4460, berit@ixc.fi

Tietoa GraphoGamesta

GraphoGame on maailman tutkituin lukemaan oppimisen peli. GraphoGame, joka tunnetaan Suomessa nimellä Ekapeli on alun perin kehitetty Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin vuosikymmeniä kestäneen tutkimuksen tuloksena. Suomessa GraphoGame on ollut osa suomalaista koulujärjestelmää jo yli vuosikymmenen ajan. GraphoGamen kansainvälisten kieliversioiden kaupalliset oikeudet omistaa Grapho Group Oy. Useat kymmenet ulkomaiset yliopistot kuten esimerkiksi Cambridge ja AIX-Marseille ovat kehittäneet samaa tutkimusmetodia käyttäen GraphoGamen englannin ja ranskan kieliversiot. Tutkittuja kieliversioita on yli 20 ja niistä on julkaistu 9. Uusia kieliversioita tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Lisätietoja osoitteessa www.graphogame.com

Tietoa UNESCO:n King Sejongin lukutaitopalkinnosta

UNESCO:n King Sejongin lukutaitopalkinto on alan arvostetuin palkinto, joka jaetaan vuosittain toimijoille, jotka edistävät lukutaidon kehittymistä erityisesti äidinkielellä. Palkintoa on jaettu vuodesta 1989 alkaen ja se on perustettu Etelä-Korean valtion tuella. Tänä vuonna UNESCOn teemana kilpailussa oli ”lukutaidon edistämisestä muutoksen keskellä olevassa maailmassa”. Kuningas Sejong (1397-1450) keksi korealaiset aakkoset ja edisti koulutuksen asemaa kaikille.