Kaarinalaista lähimuotia kevääseen!
- Toinen Tarina ja Lasten Seesam
- Kaarinan Sisustuskulma
- Z-Woman
- Piispanristin Prisma
Huhtikuun yritykset ovat kaarinalaisia arkivaatteiden ja pieniin juhliin suunnattujen vaatteiden myyjiä. Nämä neljä yritystä palvelevat asiakkaita erilaisin palvelukonseptein. Kaarinan Kehityksen yritysasiamies/tj. Niina Sjöholm haastattelee kolmea kaarinalaista yrittäjää sekä Piispanristin Prisman osastonvastaavaa.
TOINEN TARINA
www.facebook.com/toinentarina/
www.instagram.com/toinentarinasecondhand/
www.lastenseesam.fi/
Niina Sjöholm haastattelee yrittäjä Anu Niinikoskea.
Kerro vähän yrityksestäsi, mitä toimintanne pitää sisällään?
Anu: Yrityksen virallinen nimi on Lasten Seesam Kaarina Oy. Meillä on tavallaan kaksi eri puotia saman katon alla. Toinen Tarina on naisten second hand -myymälä ja Lasten Seesam on lastenkirppis. Minulla on itselläni viisi lasta, joten myös lasten vaatteet ovat hyvin tuttuja!
Me emme yrityksenä varsinaisesti myy mitään muuta kuin myyntitilaa eli asiakkaat itse hinnoittelevat tuotteet ja tuovat ne myyntiin varaamalleen myyntipaikalle.
Paljonko ihmisiä työllistätte tällä hetkellä?
Anu: Työllistän itseni ja kolme vakituista henkilöä. Sitten on vielä 2-3 vaihtuvaa työntekijää.
Miten päädyit yrittäjäksi ja miksi Kaarinaan?
Anu: Pidän asiakaspalvelusta ja kivijalkaliikkeen toimintamallista. Minua kiinnostaa kiertävä kulutus, moneltakin kannalta ajateltuna. Olen koulutukseltani ekonomi, eli taustaltani sovin mielestäni hyvin yrittäjäksi. Liikkeen sijainti Kaarinassa on aivan optimaalinen paitsi asiakasvirtojen kannalta, myös siksi, että asun Paraisilla.
Teetkö yhteistyötä muiden vaatetusliikkeiden tai sencond hand -myymälöiden kanssa?
Anu: En ainakaan vielä, mutta on kyllä ideoitu asiaa. Olen vasta viime marraskuusta ollut tässä itse yrittäjänä. Olen keskittynyt ilmeen uusimiseen ja ihan liikkeen perustoimintaan näin koronahaasteiden keskellä.
Tuotevalikoima tulee asiakkailta. Karsitteko valikoimaa jotenkin?
Anu: Tuotteiden pitää olla puhtaita ja ehjiä, mielellään tietyllä tavalla ajattomia. Toisen Tarinan asiakkaat ovat usein kanta-asiakkaita, jotka tulevat uudestaan ja uudestaan myymään, koska meillä myydään vaatteet ja asusteet nopeasti. Kierto on siis erittäin hyvä.
Mitä sinulle kestävä kehitys merkitsee?
Anu: Kiertävää kulutusta. Vaate, joka tuodaan meille, on jo ollut yhdellä tai mahdollisesti useammallakin käyttäjällä. Joitakin vaatteita on tullut vastaan useampaan kertaan ja se kertoo jo kestävyydestä. Monet ostavat mieluummin hyvää laatua, mutta vähän edullisemmin. Mielellään maksetaan siitä, että saadaan jotain erityisempää ja kestävämpää myös ajatuksen tasolla.
Keitä asiakkaasi ovat?
Anu: Seesamin puolella paljolti äidit ja isoäidit, koska myymme myös lastentarvikkeita. Toinen Tarina sijaitsee heti sisääntulossa, ja Seesamin asiakaskunnan lisäksi käykin paljon eri-ikäisiä, laatutietoisia naisia, jotka katsastavat vain Toisen Tarinan jatkuvasti vaihtuvan valikoiman. Monet pitävät siitä, ettei tarvitse vaeltaa isoissa liikkeissä eikä massoissa. Nopealla muutaman minuutin käynnillä saa paljon kivaa!
Oletko koskaan miettinyt verkkokaupan perustamista, vaikka kyseessä onkin second hand -liike?
Anu: Verkkokaupassa on lainmukainen 14 päivän palautusoikeus yrityksiltä ostetuille tavaroille, joten käytetyn vaatteen myynti verkossa ja postittelu mahdollisesti edestakaisin olisi hyvin haastavaa. Mielestäni verkkokauppa ei tämän vuoksi tue kiertävän kulutuksen ajatusta kovin hyvin.
Vaatteen kunto on aina subjektiivinen arvio, samoin kokoluokitus vaihtelee suuresti merkeittäin. Toisen Tarinan aarteet kohtaavat oikean ostajan mielestäni parhaiten ihan näin ‘livenä’ ja helposti saavutettavana aarre-aittana.
Oletko koskaan käyttänyt Kaarinan Kehityksen palveluita, ja jos olet niin mitä?
Anu: En kyllä ole. Muistelen kyllä, että ystäväni on ollut joskus teillä töissä.
Tuleeko sinulle Kaarinan Kehityksen uutiskirje?
Anu: Kyllä tulee sähköpostiin. Aloittavana yrittäjänä alkutaipaleella on tullut asioita, joita osasi odottaa, mutta myös odottamattomia asioita. En ole ehtinyt vielä perehtymään kaikkiin sidosryhmiin.
Onko tarvetta kesätyöntekijöille?
Anu: Minulla on sellainen ihana tilanne, että voin työvoimana hyödyntää myös kolmea teinipoikaani, ja lisäksi viime kesän työntekijät halusivat palata meille uudestaan, joten lisätarvetta ei ole.
Miten näet tulevaisuuden tällä alalla?
Anu: Näen, että tulevaisuus on hyvä, ja tällä alalla kauppa käy myös korona-aikana. Keskitytään kestävään kehitykseen, ja koska taloustilanne on vaikea monelle, lisää se käytetyn tavaran kysyntää, sekä myynti- että ostonäkökulmasta.
KAARINAN SISUSTUSKULMA
www.facebook.com/Kaarinan-Sisustuskulma
Niina Sjöholm haastattelee yrittäjä Jaana Rantasta.
Yrittäjä Jaana Rantanen liikkeessään, assistenttinsa Daisyn seurassa.
Miten päädyit yrittäjäksi Kaarinaan?
Jaana: Asun Turussa, mutta olen aina asioinut Kaarinassa. Mietin, että yrityksen on hyvä sijaita kasvavassa kaupungissa ja sitähän Kaarina on. Lisäksi täällä liikkeen pitäminen on edullisempaa kuin Turussa. Liikehuoneisto on pieni ja sitä kautta kulut ovat pienet. Kasvava Kaarinan keskusta tarvitsee palveluita, ja toivon, että ihmiset käyttäisivät lähipalveluita enemmän.
Olen aina haaveillut omasta pienestä liikkeestä. Olen ulospäinsuuntautunut ja pidän siitä, että voin palvella asiakkaita ja tehdä ihmisten kanssa töitä.
Teetkö yhteistyötä muiden vaatetusliikkeiden kanssa, tai muiden kaarinalaisten yrittäjien kanssa?
Jaana: En varsinaisesti tee yhteistyötä, mutta tässä oppii kyllä tuntemaan muut keskustan yrittäjät.
Käytän kaarinalaisten yrittäjien palveluja itse mahdollisuuksien mukaan. Kirjanpitäjä on paikallinen yritys, pariston saa vaihdettua kelloon naapuriliikeessä, kosmetologilta tulee ostetettua kasvorasvoja, käyn kampaajalla, kukkakaupassa jne.
Huomioitko hankinnoissasi kestävää kehitystä, mistä materiaalista vaatteet on tehty ja missä?
Jaana: Huomioin jonkin verran, mahdollisuuksien mukaan. Pidän pellavasta ja puuvillavaatteista. Asiakkaatkaan eivät kaikki halua tekokuituja. Myös hinta on pakko ottaa huomioon, ja Suomessa valmistetut vaatteet ovat niin kalliita, etteivät mene kaupaksi.
Ketkä ovat asiakkaitasi?
Jaana: Kaikenikäiset ihmiset, sekä miehet että naiset. Nuoret hakevat esimerkiksi luonnonkosmetiikkaa, saippuoita yms. Ensisijaisesti myyn sisustustavaroita, monikaan ei edes tiedä, että täällä on vaatteita.
Oletko koskaan miettinyt verkkokaupan perustamista?
Jaana: Olen minä sitä miettinyt, mutta en halua ainakaan vielä perustaa verkkokauppaa, koska haluan edelleen uskoa siihen, että ihmiset tulevat paikan päälle pieniin liikkeisiin. Halutaan nähdä ja kysyä ja ottaa käteen. Paljon puhutaan, että kivijalkaliikkeiden aika on ohi, mutta itse en usko siihen.
Oletko käyttänyt Kaarinan Kehityksen palveluja, ja jos olet niin mitä?
Jaana: Olen osallistunut Kaarinan Kehityksen koulutuksiin. Olin aiemmin Kaarinan Yrittäjien hallituksessa, ja sitä kautta näin Kaarinan Kehityksen toimintaa.
Tarvitsetko työntekijöitä vai pärjäätkö yksin?
Jaana: Nuorille tietysti toivoisi työpaikkoja, mutta näin pienessä liikkeessä ei ole tarvetta tai mahdollisuutta ottaa työntekijöitä, varsinkaan näin korona-aikana.
Miten näet tulevaisuuden tällä alalla?
Jaana: Olen luottavainen tulevaisuuden suhteen. Koronasta selvitään ja toivon asiakkaiden taas käyttävän paikallisia palveluja. On hyvä, että myyn sekä vaatteita että sisustustavaroita. Vaatteet käyvät paremmin kaupaksi kesäaikaan, talvella on kysyntää enemmän sisustustavaroille.
Z.WOMAN
www.facebook.com/VAATTE/
www.instagram.com/z.woman/
Niina Sjöholm haastattelee yrittäjä Ulla Ikosta.
Ulla, toimitko yksin vai onko sinulla työntekijöitä?
Ulla: Pääasiassa toimin yksin, mutta normaalitilanteessa minulla on ollut keikkatyöntekijöitä silloin tällöin, ja myös harjoittelijoita.
Miten olet päätynyt tänne Kaarinaan yrittäjäksi?
Ulla: Meillä oli ensin Piikkiössä vaateliike 7 vuotta, sitten muutimme Kaarinan keskustaan, ja tämä liike on ollut toisen samanlaisen rupeaman. Valitsin Kaarinan siksi, että asiakkaita on ollut Turusta ja Paraisilta, sijainti on sopivan keskeinen.
Ketkä ovat asiakkaitanne?
Ulla: Asiakkaiden ikäjakautuma on todella suuri, 30 – 90 vuotta.
Teetkö yhteistyötä muiden vaateliikkeiden kanssa, kuten muotinäytöksiä?
Ulla: En tee, mutta olen itse pitänyt paljon näytöksiä.
Miten valitset tuotevalikoimasi? Huomioitko kestävän kehitystä?
Ulla: Luonnonmateriaaleja on paljon. En ajattele ostoissa varsinaisesti kestävää kehitystä, mutta pyrin myymään sitä mitä ostetaan, ja tuotteissa arvostetaan luonnonmateriaaleja. Tarjontaa on arjesta pieneen juhlaan. Ei iltapukuja mutta asuja pikkujouluihin, ylioppilasjuhliin, tansseihin.
Minkälaiset hankintakanavat sinulla on?
Ulla: Ostot tehdään monen valmistajan mallistoista.
Käytätkö kotimaisia valmistajia?
Pääasiassa mallistomme tulevat Tanskasta.
Oletko ajatellut perustaa kivijalkaliikkeen lisäksi verkkokauppaa?
Ulla: En ole verkkokauppaihminen, olisin perustanut sen jo, jos olisin halunnut. Teen sen mikä hyvältä tuntuu. Haluan palvella asiakkaita, en voisi esimerkiksi suositella jotain väriä, mikä ei sovi lainkaan henkilölle. Asiakkaan pitää näyttää hyvältä, kun hän on ostanut vaatteen.
Oletko käyttänyt Kaarinan Kehityksen palveluja?
En ole käyttänyt, mutta tiedän mitä te teette: koulutuksia, verkostoitumista ja tiedon jakamista.
Miten näet tulevaisuuden tällä alalla?
Ulla: Sitten kun elämä palautuu taas normaaliksi, en näe mitään huonoa. Näen tulevaisuuden ihan hyvänä. Vaatteita tarvitaan aina!
PRISMA PIISPANRISTI
www.prisma.fi/fi/prisma/myymalat/kaarina-piispanristi
Niina Sjöholm haastattelee osastonhoitaja Tove Boströmiä.
Tove, mikä on toimenkuvasi Prismassa?
Tove: Olen osastonvastaava, vastuulleni kuuluvat vaatteet ja kaikki käyttötavarat.
Miten olet päätynyt töihin Kaarinan Prismaan?
Tove: Tulin 70-luvulla kesätöihin Prismaan. Myymälät olivat silloin aivan erilaisia kuin nykyään. Työskentelin Itäharjun, Länsikeskuksen ja Tampereentien Prismoissa, ja päädyin sitten tänne Piispanristin Prismaan. Sain oman haluni mukaan vaihtaa paikkaa elämäntilanteeni mukaan.
Miten koet Piispanristin Prisman sijainnin?
Tove: Ennen vanhaan koettiin, että kauppa sijaitsee pellolla, ja sinne pääsee vain autolla. Nyt tilanne on eri. Kilpailemme asiakkaista Turun puolella olevien kauppojen kanssa. Piispanristille Prisma tuo keskustan tuntua, kuten muutkin isot kaupat tässä keskittymässä. Täällä on paljon asukkaita ja Piispanristin Prisma koetaan sopivan kokoiseksi asiakaskuntaan nähden.
Tuleeko tuotevalikoima keskusohjatusti, vai saatko myös itse päättää valikoimasta?
Tove: Prismat jaetaan kokoluokittain ja valikoima määräytyy sen mukaan. Meillä on vähän enemmän aluspukeutumista kuin ulkopukeutumista, ja esimerkiksi Itäharjulla on sitten suurempi valikoima. Kaikki tapahtuu ketjuohjauksen alla. Palautteen antaminen liikkeen ostajille on osastonhoitajalle hyvä kanava vaikuttaa valikoimaan. Ostajat ovat Helsingissä, ja heille lähetämme viestiä siitä, mitä toivotaan valikoimaan. Koen kuitenkin, että asiakkaiden toiveita otetaan huomioon!
Onko kestävä kehitys ostoissa tärkeää?
Tove: SOK ryhmä on vahvasti sitoutunut kestävään kehitykseen. Varsinkin pukeutumiseen liittyvissä ostoissa kanavat ovat hyvin läpinäkyvät, tiedetään mistä tavarat ja raaka-aineet tulevat.
Tulevaisuudessa varmaan yksi tärkeimmistä asioista meillä tulee olemaan kierrätys. 5-10 vuoden sisällä kierrätykseen tulevat myös vaatteet ja vastuullinen käytettyjen vaatteiden vastaanottaminen.
Niina: Aiheeseen liittyen, Paimioon on valmistumassa uusi poistotekstiileihin erikoistunut jalostuslaitos.
Mikä on suurin asiakasryhmänne?
Tove: Prisma on lanseerannut ”muoti kuuluu kaikille” –käsitteen, mikä oli viime vuonna Prisman pukeutumisen iso teema. Meiltä löytyy vaatteita kaikille. Valikoima on perusvaatetta, lapsiperheet ja eläkeläiset ovat suurimmat asiakasryhmät. Nyt korona-aikana onkin hyvä, että olemme auki kellon ympäri, ja eläkeläiset pääsevät kauppaan vähemmän ruuhkaisina aikoina.
Teillä on myös verkkokauppa.
Tove: Prismalla on hyvä verkkokauppa, joka toimii kuten muutkin vaateverkkokaupat. Tuotteet voi noutaa Prismoista tai ne postitetaan. Joitain tuotteita on enemmän verkkokaupassa ja joitain tuotteita on taas vain myymälöissä.
Miten näet kivijalkakaupan tulevaisuuden?
Tove: Näen sen valoisana. Itse sosiaalisena ihmisenä en osaa uskoa, että ihmiset siirtyvät kokonaan verkkokauppaan. Korona on näyttänyt sen, että ihmiset haluavat olla paikoissa, missä on toisia ihmisiä. He haluavat myös kosketella ja katsoa tavaroita. Tällä hetkellä asiakas hakee itse tuotteen hyllystä, mutta tarvittaessa voi pyytää myyjää paikalle. Kaupan gurut pohtivat Helsingissä, miten saa parhaiten nivottua yhteen verkko- ja myymäläkaupan, niin että siitä tulee yksi hyvä.
Myös ruoan verkkokaupasta puhutaan paljon. Jos miettii lapsiperheitä, niin onhan se äärimmäisen helppoa tilata ostokset etukäteen ja noutaa kassi kotimatkalla. Vielä kuitenkin palvelua käytetään melko vähän. Ruoanhankinnassakin halutaan tehdä heräteostoksia, mitä uutta on tarjolla jne. Halutaan myös päästä pois ruudulta ja kaupassakäynti tarjoaa siihen hyvän mahdollisuuden.
Tiedätkö mitä Kaarinan Kehitys tekee?
Tove: En kyllä tiedä! En ole kaarinalainen, olen Paraisilta.
Niina: Kaarinan Kehitys on kaupungin omistama kehitysyhtiö, jossa tehdään töitä yrittäjien hyväksi, tehdään yrityksiä tunnetuksi kaarinalaisille, ja autetaan kaikissa yrittäjyyteen liittyvissä asioissa.
Tove: Luulen, että Paraisilla on joku vastaava, mutta se ei vaan taida olla yritys.
Niina: Paraisten elinkeinopalveluissa vastaavaa työtä tekevät elinkeinopäällikkö Tomas Eklund ja yrityskehittäjä John Forsman, teemme paljon yhteistyötä.
Mikä teidän kesätyöntekijätilanteenne on?
Tove: Jotkut ovat jo aloittaneekin, ja huhtikuussa rekrytoidaan joitain vielä. Meillä rekrytointi tehdään keskitetysti. Osuuskaupan rekrytointiosasto tekee ensimmäiset haastattelut ja sitten toimipaikat saavat muutaman valittavakseen. Meillä on myös S-ryhmän valtakunnallinen Tutustu työelämään ja tienaa -hanke, siinä tutustujat tulevat koulun päätyttyä työhön kahdeksi viikoksi.